Header Ads

Önizleme

Çağrılan her davete gitmek

REKLAM Önizleme
Sual: Davet edilen yere gitmeyi dinimiz emretmekte ve herkes de bunu bilir. Peki her davet edilen yere de gitmek, dinimizin emri midir?
Cevap: 
Konu ile alakalı olarak İmâm-ı Rabbânî hazretleri, Mektûbat kitabında buyuruyor ki:
Müslümanların haklarını gözetmek lazımdır. Hadis-i şerifte; (Müslümanın Müslüman üzerinde beş hakkı vardır. Selamına cevap vermek, hastasını yoklamak, cenazesinde bulunmak, davetine gitmek ve aksırıp elhamdülillah diyene, yerhamükellah diyerek cevap vermek) buyuruldu. Fakat, çağırılan yere gitmek için, şartlar vardır. İhyâ kitabında; "Yemek şüpheli ise, sofrada ipek kumaş, altın, gümüş, duvarlarda canlı resimleri varsa, çalgı çalınıyorsa, böyle olan yere gidilmez.

Zalimin, bidat sahibinin, kötü kimselerin ve öğünmek için çok para harcamış olanın davetine de gidilmez" buyuruluyor. Şir'at-ül-islâm kitabında; "Riya, gösteriş için yapılan davete gidilmez" denmektedir. Muhît kitabında; "Oyun oynanan, çalgı çalınan, Müslümanlar çekiştirilen, içki içilen davete gidilmez" deniyor. Metâlib-ül-mü'minîn kitabında da böyle yazılıdır. Böyle maniler bulunmayan davete gitmek lazımdır. Bu zamanda, böyle davet az bulunur.

***
Sual: Dinimizde, insanlar birbirlerine selam verirken, gözetmeleri gereken bir usul, bir yol var mıdır, varsa bu usul nasıldır?
Cevap: 
Selam vermekte sünnet olan usul şöyledir ki, önce büyük küçüğe, şehirli köylüye, devedeki ata binmiş olana, attaki merkepte olana, merkep üstündeki yaya yürüyene, ayakta olan oturana, az olan çok olana, efendi hizmetçisine, baba oğluna, ana kızına verir. Rütbe ve nimeti çok olan önce verir. Nitekim, mirac gecesi, önce Allahü teâlâ selâm verdi.

***
Sual: Abdest alırken, abdest uzuvlarını, belli bir sıra ile yıkamanın hükmü nedir?
Cevap:
Abdest alırken, abdest uzuvlarını bildirilen sıra ile yıkamaya tertip denir. Abdest uzuvlarını, sıra ile iki eli, ağzı, burnu, yüzü, kolları, başı, kulakları, enseyi ve ayakları yıkamak ve mesh etmektir. Tertip, Hanefi ve Maliki mezhebinde sünnet, Şafii mezhebinde ise farzdır.

***
Sual: Peygamberlerden bazılarına on, otuz suhuf, sayfa gönderildi deniyor. Bu, bizim bildiğimiz sayfa mıdır?
Cevap:
Suhuf, sayfa, küçük kitap, risale demektir. Bizim bildiğimiz bir yaprak kâğıdın bir yüzü demek değildir.

Önizleme
Blogger tarafından desteklenmektedir.