Header Ads

Önizleme

Sövmek ve çirkin kelimeleri söylemek

REKLAM Önizleme
Sual: Günlük hayatta arkadaşlarımızla konuşurken, onlara karşı değil de, laf arasında çirkin olan bazı kelimeleri kullanmak günah olur mu?
Cevap: Hadika kitabında, dil afetlerinin on birincisinde buyuruluyor ki:

“Fuhuş, çirkin söz demektir. Haddi aşan her şeye fâhiş denir. Burada, çirkin olan işleri başkalarına açık kelimelerle anlatmak demektir. Cima için ve abdest bozmak için kullanılan kelimeleri söylemek böyledir. Bu kelimeleri söylemek fuhuştur ve tahrimen mekruhtur. Çünkü bunları söylemek, mürüvvete ve diyanete uygun değildir. Hayayı, utanmayı giderir ve başkalarını gücendirir. Mürüvvet, insanlık, erkeklik demektir.

Cimayı ve abdest bozmayı anlatmak lazım olduğu zaman, açık olarak söylememeli, kinaye olarak söylemelidir. Kinaye, bir şeyi, açık manaları başka olan kelimelerle anlatmakır. Edepli olan, salih olan, fuhuş söylemeye mecbur olunca, kinaye olarak söyler. Mesela, Allahü teâlâ Kur’an-ı kerimde, cima için “dokunmak” (lems) kelimesini söylemişdir. İbni Ebiddünya’nın ve Ebu Nuaym’ın (rahmetullahi aleyhima) bildirdikleri hadis-i şerifte, (Fuhuş söyleyenlerin Cennete girmeleri haramdır) buyuruldu. Yani bunun azabını çekmedikçe Cennete girmezler.” (Seadet-i Ebediyye s.891)

“Benden başka Rab arasın”
Sual: Kadere razı olmak için, başımıza bir sıkıntı gelince nasıl düşünmek gerekir?
Cevap: İmam-ı Rabbânî hazretleri buyuruyor ki:

“Her gün insanın karşılaştığı her şey, Allahü teâlânın dilemesi ve yaratması ile var olmaktadır. Bunun için, iradelerimizi Onun iradesine uydurmalıyız. Karşılaştığımız her şeyi, aradığımız şeyler olarak görmeliyiz ve bunlara kavuştuğumuz için sevinmeliyiz. Kulluk böyle olur. Kul isek böyle olmalıyız. Böyle olmamak, kulluğu kabul etmemek ve sahibine karşı gelmek olur. Allahü teâlâ hadis-i kudside, (Kaza ve kaderime razı olmayan, beğenmeyen ve gönderdiğim belalara sabretmeyen, benden başka Rab arasın. Yeryüzünde kulum olarak bulunmasın) buyuruyor.” (Seadet-i Ebediyye s.425)

Maliki’de necaset
Sual: Maliki mezhebinde, necaset namaza mani olmuyor mu?
Cevap: Maliki mezhebinde, ikinci kavle göre necaset namaza mani değildir. Temizlemek sünnettir. İdrar, kan kaçıranların ve necaset temizlemekte zahmet çekenlerin Maliki mezhebini taklit etmeleri, Mafüvat şerhinde yazılıdır. (Seadet-i Ebediyye s.153, 158)

Hüseyin Hilmi efendi (rahmetullahi aleyh) bir sual üzerine, unutarak necasetli elbise ile namaz kılan; gusül, abdest ve namazda Maliki mezhebinin şartlarına uymuş olan bir Hanefi’nin, namazdan sonra hatırlayıp, “Bu namazı Maliki Mezhebine göre kıldım” diye niyet ederse, kıldığı namazın sahih olacağını bildirmiştir.

Önizleme
Blogger tarafından desteklenmektedir.